Kommande experiment

1. Slemsvamp i olika miljöer. Genom att placera slemsvampen i varmare/ kallare klimat tänker vi studera hur det påverkar vilken form den antar.
Hypotes: Vi vet redan nu att slemsvampar vanligtvis, i naturen, bildar sporer då det blir kallare så det är något vi väntar oss att den gör även i våra petriskålar.
Vi tänker också låta slemsvampen komma i kontakt med olika ämen såsom salt, alkohol och diskmedel för att se hur det påverkar. Finns det något som slemsvampen dör av?
Hypotes: Slemsvampen kommer sannolikt inte gilla ämnena och kanske dra sig undan från de områden där ämnena finns. Kanske också slemsvampen reagerar med att gå in i sin skyddsfas.
.
2.  Se hur slemsvampen rör sig i microskop. Genom att använa ett microskop i skolan vill vi kolla hur slemsvampen rör sig.
3. Ingen mat. Vi vill undersöka vad som händer om inte slemsvampen får någon mat.
Hypotes: Genom att inte ge slemsvampen mat tror vi att den kommer gå in i sin fruktkorppsfas och sporfas för att den vill reproduceras, spridas med vinden och hamna i en bättre miljö. Det är så slemsvamparna gör när näringen på den plats där de lever tar slut så att de inte längre kan leva i sin aktiva fas. Dock är ju det kanske lite svårt att ”sprida sig” i en petriskål.
.
4. Köldchocka slemsvampen. Genom att i 10 minuter en gång i timmen i 5 timmar utsätta slemsvampen för en ”köldchock” vill vi se hur slemsvampen påverkas av det.
Hypotes: Eftersom vi har läst om ett liknande experiment tror vi att det är möjligt att slemsvampen, efter de 5 köldchockerna, kommer att minnas de periodiska köldchockerena och därför gå in i en ”försvarsposition” trots att temperaturen inte ändras.
.
5. Slemsvampslabyrinten. Detta experiment har vi läst om tidigare då en forskare vid namn Toshiyuki Nakagaki satte en slemsvamp i en labyrint och matade den med malda cornflakes på två ställen. Då bildade slemsvampen strängar i alla vägar som fanns i labyrinten, även de som ledde till återvändsgränder. Men efter ett tag hade den bildat en tjock sträng som ledde den kortaste vägen mellan högarna av cornflakes.
Detta vill vi testa och vi har nu byggt en labyrint som vi inom en snar framtid kommer att använda.
.

"The brain is an interesting object in that it is an ex- cellent computer but we don’t know how it functions. And we don’t know how brainless microorganisms perform information processing. In fact, what we re- ally don’t know is the extent of the capacity of the microorganism to process information.

Information processing is defined in a formal way as transformation from input to output of a signal. Input of a signal comes from the external environment which surrounds a biological system. It is seemingly difficult to detect output signals, but it would be possible if we observed the overall behavior of a biological system, since the total behavior is regarded as the final output of information processing. So what we would like to do is to study how an organism behaves in various types of external conditions.

It is tempting to seek complex conditions in which the organism shows interesting behavior. For exam- ple, if one food source is available somewhere in the area in which a starved organism is residing, then the organism should move to the food source. This is simple reasoning, but let us suppose that two food sources are available separately at two different posi- tions in the spatial area. What sort of behavior could be expected? We may haphazardly find something interesting in their behavior. At this point, however,

E-mail address: [email protected] (T. Nakagaki).

we should keep in mind that we don’t always under- stand the physiological role of behavior. It is, in gen- eral, difficult to prove that a certain behavior plays no physiological role, since it may contribute to some- thing unknown. In this sense, to study a physiological role of behavior in a complex situation is to clarify the intelligence of the organism.

In this article, we discuss whether interesting behavior on the part of a microorganism, in this case the plasmodium of true slime mold in a complex situation in which there are two food sources in a labyrinth, is somewhat akin to primitive intelligence."

.
Vill du se mer om Nakagakis experiment, kolla hit!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0